Patienter med psykisk ohälsa – ambulanssjuksköterskors upplevelser av det vårdande mötet
Författare: Jenny Karlsson Pajaujis
Lärosäte: Karolinska Institutet
SAMMANFATTNING
Bakgrund: Att möta patienter med psykisk ohälsa ingår i ambulanssjuksköterskans profession. Utifrån sin yrkesprofession ska ambulanssjuksköterskan, med sig själv som
redskap, utföra god omvårdnad genom att möta dessa patienter utifrån individuella och ibland komplicerade behov.
Syfte: Syftet var att beskriva ambulanssjuksköterskornas upplevelser av att möta patienter med psykisk ohälsa.
Metod: Studien genomfördes med kvalitativ metod. Semistrukturerade individuella intervjuer användes som metod för datainsamling. Innehållsanalysen utfördes enligt Elo och Kyngäs
(2008) beskrivning av analysprocessen.
Resultat: En huvudkategori framkom i resultatet: ”Lidandets olika behov av unikt omhändertagande skapar en ökad sårbarhet och utmaning hos ambulanssjuksköterskan i det
vårdande mötet med patienter med psykisk ohälsa”. Följande tre kategorier stöttar upp huvudkategorin: ”Lidandets nyanser”, ”Närståendes livslidande och utökade ansvar” samt
”Ambulanssjuksköterskans sårbarhet och utmaningar i det vårdande mötet”.
Slutsats: Med sig själv som redskap i möten med patienter med psykisk ohälsa ska ambulanssjuksköterskan skapa ett vårdande möte. Mötet ska skapas med en unik individ, ofta
drabbad av lidande, ibland i en oförutsägbar situation. Detta medför en ökad utmaning och sårbarhet både utifrån ambulanssjuksköterskans profession och person i en krävande
vårdmiljö.
Nyckelord: psykisk ohälsa, ambulanssjuksköterska, lidande, omvårdnad, sårbarhet, innehållsanalys.
Fulltext
Sammandrag
Från Samverkan 112